Toelatingsexamen verkorte opleiding

Je doet tegelijk met een aantal medekandidaten (max. 8 per groep) toelating in een sessie die een dagdeel in beslag neemt. Dit gebeurt voor een commissie van drie à vier docenten.

De toelating bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Zingen

Je zingt een song en een kinderlied, beide zonder begeleiding (a capella). Zowel de song als het kinderlied heb je zelf uitgekozen en thuis ingestudeerd. De commissie geeft een aantal eenvoudige opdrachten om vast te stellen of je zangstem geschikt is voor de opleiding en het werkveld. Dit onderdeel duurt maximaal vijf minuten. 

2. Groepsgewijze didactische opdracht

Je leert je medekandidaten als groep een lied aan. Het lied krijg je uitgereikt aan het begin van de sessie. Je kunt deze opdracht niet thuis voorbereiden. 
We letten op communicatie, muzikaliteit, ritmische aanleg, samenwerking, houding en je persoonlijke inbreng. 

3. Toelatingsgesprek

Als afsluiting van het praktische deel van het toelatingsexamen voeren we een individueel gesprek van ongeveer tien minuten met je. In dit gesprek komen de volgende onderdelen aan de orde:

Motivatie
Je stuurt een schriftelijke motivatie voor het volgen van de Opleiding Docent Muziek mee met je aanmeldingsformulier (maximaal één A4'tje). Deze motivatie komt aan de orde tijdens het toelatingsgesprek.

Korte video’s
Je motivatie en aanleg voor de opleiding illustreer je met voorbeelden uit de praktijk. Je maakt twee video’s van ieder maximaal 1 minuut waarin je bijvoorbeeld een optreden van jezelf laat zien, welke instrumenten je nog meer bespeelt of hoe je muzikaal met een groep omgaat. Je stuurt de links van de video’s uiterlijk een week voor het toelatingsexamen naar lotte.huisman@ahk.nl.

Na afloop vergadert de commissie over de uitslag, die je daarna wordt meegedeeld. De uitslag kan zijn: toelaatbaar of afgewezen.

NB: Er is geen theoretisch toelatingsexamen en je hoeft niet voor te spelen. We nemen je eerder behaalde bachelor- of vakdiploma als muzikaal startpunt van de opleiding.

Criteria

Een commissie van docenten beoordeelt de kandidaten op vier terreinen:

  1. geschiktheid van hun zangstem
  2. pedagogisch en muzikaal didactisch handelen
  3. ontwikkelbaarheid
  4. voldoende beheersing van de Nederlandse taal
Delen